Lietuva galėtų tapti viena iš Europos lyderių skaitmenizuojant švietimą – taip sako šalies mokslininkai, nagrinėjantys galimybes pasiekti skaitmeninį Lietuvos bendrojo ugdymo proveržį.
Ruošdamasi nacionalinio masto pokyčiams, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija nuolat bendradarbiauja su mokslininkais ir remiasi jų pateiktomis gairėmis dėl inovatyvių strategijų šalies švietimo ateičiai – edukacinių technologijų (EdTech) plėtros.
Edukacinių technologijų plėtra šalyje rūpinsis naujas centras
Tyrimą apie skaitmeninę švietimo transformaciją atlikę Kauno technologijos universiteto tyrėjai akcentuoja, jog Lietuvai reikalinga išvystyta EdTech ekosistema – diegiamos skaitmeninės technologijos švietimo įstaigose ir išnaudojamos jų teikiamos galimybės.
Pagal mokslininkų rekomendacijas, nuoseklia švietimo skaitmenine plėtra Lietuvoje rūpinsis pavasarį įkurtas Nacionalinės švietimo agentūros Edukacinių technologijų (EdTech) centras. Centras atsakingas už 33,5 mln. eurų vertės projektą „Skaitmeninė švietimo transformacija („EdTech“)“, finansuojamą Europos Sąjungos lėšomis. Tai – nacionalinės ir vyriausybinės svarbos pokyčiai, pristatomi ir Europos Komisijos patvirtintame nacionaliniame plane „Naujos kartos Lietuva“.
Vienas iš esminių EdTech centro siekių – skatinti bendradarbiavimą tarp skaitmenizacijos ekspertų – kūrėjų – ir mokytojų, mokinių bei visos švietimo sistemos. Mokslininkai pabrėžia tokios bendrakūros svarbą – tiek inovatoriams, tiek mokytojams reikalingas nuolatinis kontaktas.
„Skaitmeninių produktų kūrėjai iš mokytojų visuomet laukia pasiūlymų, jie skatinami dalytis idėjomis. Ekspertai akcentuoja, kad jiems reikia tokių bendrakūros platformų, kuriose būtų galima susitikti su mokytojais“, – sako tyrimą apie skaitmeninę švietimo transformaciją atlikusi Kauno technologijos universiteto mokslininkė dr. Eglė Staniškienė.
Dirbtinis intelektas tobulins ugdymo kokybę
Mokslininkai skatina sukurti visoms Lietuvos mokykloms atvirą ir nemokamą EdTech platformą, kuri vartotojams gebėtų pateikti rekomendacijas dėl perspektyviausių skaitmeninių sprendimų, remiantis platformoje atliktų užduočių rezultatais ir naudotojų atsiliepimais.
Apie unikalią galimybę kelti inovatyvių švietimo įrankių kokybę pastebi EdTech projekto vadovė Švietimo, mokslo ir sporto ministerijoje Justina Kugytė.
„Skaitmeninių sprendimų švietime kūrimui labai svarbus ir turinys, ir technologija, todėl švietimo ir technologijų kūrėjai, ekspertai čia turi dirbti kartu. Kiekvieno kūrėjo tikslas – kad jo kurtas sprendimas gerintų ugdymo proceso kokybę, pavyzdžiui, padidintų mokinių įsitraukimą, keltų jų motyvaciją. Dialogas su mokytojais padeda tobulinti skaitmeninę priemonę pagal mokytojų bei mokinių lūkesčius“, – sako ji.
EdTech centro vadovės Indrės Šuolienės teigimu, centras siūlys mokykloms savo pačių klasėse nemokamai išbandyti švietimo inovatorių siūlomus produktus: edukacinius žaidimus, programas, virtualios realybės akinius ar komandines užduotis skaitmeninėje erdvėje.
„Į pirmąjį centro kvietimą įtraukti skaitmenines technologijas į kasdienes pamokas ir popamokinę veiklą atsiliepė net 136 Lietuvos mokyklos“, – džiaugiasi I. Šuolienė.
Jos teigimu, spalį prasidės pirminė produktų išbandymo mokyklose banga, o sausį bus skelbiamas antrasis kvietimas naujoves prisijaukinti siekiančioms mokykloms. Nemokamai išbandyti savo skaitmeninius produktus jau pasiūlė 16 kūrėjų – IT kompanijų – iš Lietuvos ir užsienio šalių.
„Produktų išbandymo metu mokiniai ir mokytojai galės teikti atvirą grįžtamąjį ryšį IT kompanijoms. Taip bus kuriami produktai, reikalingiausi Lietuvos švietimo bendruomenei – atliepiantys formalųjį ugdymą. Per dvejus metus atsiras atvira skaitmeninių mokymo(si) išteklių bazė, kuri atlieps bendrojo ugdymo programas ir įvairius mokinių poreikius, kadangi bus sukurta itin trūkstamų įtraukių priemonių mokiniams su skirtinga negalia, kalbiniais ir socialiniais iššūkiais. Tai padės atverti bendrojo ugdymo mokyklų duris dar didesniam mokinių ratui“, – priduria I. Šuolienė.
Priemonių įvairovė atlieps mokinių ir mokytojų poreikius
Skaitmeninė transformacija reikšmingai keičia tiek mokinių, tiek mokytojų kasdienybę mokykloje. Kauno technologijos universiteto mokslininkės dr. B. Simonaitienės teigimu, pradėjus naudoti edukacines technologijas, mokytojai atranda daugiau scenarijų, kokį inovatyvų ugdymo būdą taikyti.
„Mokytojams reikalingos plačios ugdymo priemonių pasirinkimo galimybės, kad pedagogai didžiąją dalį laiko mokykloje galėtų skirti vaikams mokyti, o ne ieškoti įvairesnių pavyzdžių, kaip vesti pamoką. Bus ruošiamos skaitmeninės mokymosi priemonės, prieinamos kiekvienam mokytojui ir patogiai patalpintos vienoje vietoje, suskirstytos pagal temas. Esminis dėmesys bus kreipiamas į individualių ugdymo(si) poreikių turinčius mokinius“, – pažymi ir EdTech projekto vadovė J. Kugytė.
Taip pat, pasak dr. B. Simonaitienės, mokytojai pastebi, kad edukacinės technologijos leidžia tiksliau planuoti ugdymo procesą, kūrybingai peržengti įprastos pamokos ribas.
„Pasitelkus skaitmenines priemones galima stebėti, kaip mokiniai atlieka užduotis ne tik pamokų metu, t. y. galima pastebėti jų klaidas ir iškart reaguoti, nelaukiant užsiėmimo. Edukacinės technologijos siūlo naujus darbo scenarijus, mokytojas gali pergalvoti, kaip jam geriau dirbti“, – teigia mokslininkė.
Pasak jos, EdTech projekto tikslas turėtų būti išlyginti mokytojų IT gebėjimus, jiems sukurti tvirtą pagrindą.
„Mokytojų kompetencijos turi būti keliasluoksnės: pirma, reikia išmokti dirbti su tam tikru įrankiu, antra, tą įrankį turint rankose gebėti apie ji mąstyti, pasitelkti vaizduotę – patiems mokytojams kurti naujus sprendimus. Čia yra didžiausia EdTech vertė“, – prideda dr. B. Simonaitienė.
Pedagogams – plačios galimybės ugdyti kompetencijas
Atsižvelgus į tokias mokslininkų rekomendacijas, EdTech centras inicijuos ir įvairių mokomųjų dalykų pedagogų bei dėstytojų skaitmeninių kompetencijų stiprinimo programą.
„Mokymai bus individualizuoti pagal asmeninius mokytojo poreikius, kadangi programa leis nusistatyti savo kompetencijų lygį prieš pradedant nuotolinį kursą, sekti savo progresą visų mokymų metu ir rinktis sau patogiausią laiką tobulintis“, – akcentuoja centro vadovė I. Šuolienė.
Net 2 200 pedagogų – nuo priešmokyklinio iki vidurinio ugdymo atstovų – gaus galimybę praktines žinias efektyviai pritaikyti pamokose.
EdTech centras taip pat įves Lietuvą į tarptautinę EdTech erdvę – organizuos konkursus, konferencijas, hakatonus su mokslininkais, pedagogais ir IT sektoriaus atstovais iš užsienio šalių.
I. Šuolienė atkreipia dėmesį į stažuotes pedagogams, kurie galės vykti į aukštą lygį švietimo inovacijų srityje pasiekusias šalis, iš arti stebėti jose taikomus metodus. Artimiausios stažuotės į užsienį, į kurias bus skelbiamas konkursas, vyks jau šį rudenį ir žiemą. Taip bus kuriamas Švietimo inovatorių tinklas Lietuvoje – jis jungs EdTech entuziastus, kurie dalinsis svetur įgyta patirtimi, konsultuos savo švietimo bendruomenės narius savivaldybėse, mokyklose.
Itin skaitmena besidomintiems mokytojams skiriamos valstybės finansuojamas informatikos modulio arba informatikos magistrantūros studijos šalies aukštosiose mokyklose. Baigus šias studijas galima tapti ir informatikos dalyko mokytoju.
Pedagogai stiprinti informatikos žinias ir kompetencijas, renkantis informatikos studijas, pakviesti jau nuo šių mokslo metų. Tokią galimybę pedagogams siūlo EdTech centro partneriai – Vilniaus universitetas ir Vilniaus universiteto Šiaulių akademija, Kauno technologijos universitetas, Vytauto Didžiojo universitetas, Vilniaus kolegija. Aukštosios mokyklos jau laukia daugiau nei 300 į šias studijas sėkmingai pretendavusių mokytojų. Matant tokį didelį susidomėjimą asmeniniu tobulėjimu skaitmenos srityje, EdTech centras mokytojus rinktis informatikos studijas kvies ir kitais metais.
Gegužę duris atvėręs švietimo skaitmeninę plėtrą įgyvendinsiantis EdTech centras nuo rudens siūlo vis daugiau inovatyvių veiklų ir produktų. Švietimo bendruomenė kviečiama aktyviai domėtis edukacinių technologijų galimybėmis ir sekti Nacionalinės švietimo agentūros bei EdTech centro naujienas.
ŠMM nuotrauka