Susisiekimo ministerija, bendradarbiaudama su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija bei antžeminio aptarnavimo kompanijomis, pristato dvi Lietuvoje visiškai naujas profesinio mokymo specialybes. Nuo rugsėjo 1 d. Vilniuje ir Kaune prasidės oro uosto keleivių aptarnavimo ir orlaivio antžeminio aptarnavimo specialistų ruošimas Vilniaus technologijų ir inžinerijos bei Kauno technologijų mokymo centruose.
Naujų profesinio mokymo specialybių poreikį padiktavo didėjantys keleivių srautai Lietuvos oro uostuose. Vilniaus ir Kauno oro uostuose augant keleivių ir skrydžių skaičiui, kilo būtinybė ne tik išplėsti abiejų oro uostų terminalus, bet ir pradėti sistemingai ruošti reikalingą personalą.
„Aviacijai 2022 m. vasarą sugrįžus į priešpandeminę padėtį, pasaulyje regėjome pergrūstų oro uostų ir vėluojančių lėktuvų tendenciją. Tai didžiąja dalimi lėmė keleivių ir orlaivių antžeminio aptarnavimo paslaugų specialistų trūkumas. Turint omenyje, kad plečiantis Vilniaus ir Kauno oro uostams, daugės skrydžių, keleivių, o jiems aptarnauti reikės kur kas daugiau personalo, džiaugiamės galėdami atliepti darbo rinkos poreikį ir pasiūlyti mokiniams dvi naujas profesinio mokymo specialybes“, – sako susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Šiuo metu šalies antžeminio aptarnavimo įmonėse dirba daugiau kaip 700 žmonių. Prognozuojama, kad Lietuvos oro uostų keleivių skaičius 2023 m. pasieks 5,9 mln. keleivių, todėl antžeminio aptarnavimo įmonės per artimiausius metus planuoja įdarbinti daugiau kaip 200 naujų darbuotojų.
Iki šiol nė viena Lietuvos švietimo įstaiga nerengė specialistų, turinčių specifinių žinių, susijusių su orlaivių antžeminėmis paslaugomis. Dabar mokymosi įstaigose per metus parengiama tik iki 200 orlaivių pilotų, mechanikų, skrydžio valdymo, aviacijos vadybininkų – Lietuvos aviacijos gairėse iki 2030 m. numatyta visapusiškai didinti šių specialistų skaičių.
Oro uostų antžeminio aptarnavimo darbuotojų galimybės mokytis buvo apribotos iki minimalių – įgyti įgūdžius tekdavo įmonių viduje, darbo metu ir darbo vietoje. Tai ne tik užtrunka ilgą laiką, bet ir sukelia iššūkių, nes orlaivius yra būtina paruošti laiku.
Be to, kai tam tikros krypties specialistų nerengia jokios Lietuvos aukštosios mokyklos, nėra suformuotas karjeros kelias, t. y. savo ateities moksleiviai netapatina su šia perspektyvia ir daug darbo vietų kuriančia sritimi.
„Šių dviejų kvalifikacijų ir profesinio mokymo programų atsiradimas yra puikus pavyzdys, kai rinkoje jaučiant specialistų stygių galima sutelkti bendram darbui verslo, švietimo įstaigas ir valdžios institucijas. Jau vasaros priėmimo etape tikimės sulaukti norinčių mokytis šių naujų specialybių ir dirbti dinamiškame orlaivių ir keleivių aptarnavimo sektoriuje“, – pažymi švietimo, mokslo ir sporto viceministrė Agnė Kudarauskienė.
Orlaivių antžeminio aptarnavimo bei keleivių aptarnavimo paslaugas Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostuose teikiančios visos bendrovės per 2022 m. Lietuvoje aptarnavo rekordinį atvykstančių ir išvykstančių keleivių skaičių – 3,9 mln. Vilniuje, 1,2 mln. Kaune ir daugiau kaip 270 tūkst. Palangoje. Tai – daugiau nei 2020 ir 2021 m. kartu sudėjus.
„Antžeminio aptarnavimo specialistų poreikis yra didžiulis, o įsidarbinimo galimybės – praktiškai garantuotos. Žmonių, galinčių dirbti šiame sektoriuje, spektras yra labai platus, nes iki šiol visus savo darbuotojus reikiamų įgūdžių apmokome patys. Kitaip sakant, įmonės viduje suteikiame žinių, reikalingų dirbti šį darbą. Jei žmogus anksčiau turėjo profesiją, galime jį perkvalifikuoti ir darbuotojas puikiai prisitaiko, tačiau kryptingas specialistų ruošimas valstybės lygiu yra didžiulė paskata visam aviacijos sektoriui“, – sako antžeminio aptarnavimo bendrovės „Litcargus“ generalinis direktorius Linas Vaškys.
Anot kitos antžeminio aptarnavimo ir kuro tiekimo paslaugas Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostuose teikiančios bendrovės, BGS, atstovų, aviacijos paslaugų sektorius yra itin griežtai prižiūrimas, dirbant jame reikia laikytis specifinių taisyklių bei standartų, kuriems perprasti ir įsisavinti reikia daug laiko, todėl pristatytos naujos mokymų programos bus naudingos tiek būsimiems specialistams, tiek ir bendrovėms, kurioms reikia bazinių žinių jau turinčių darbuotojų.
„Tikime, kad naujųjų mokymo programų metu įgytos specifinės žinios, klientų poreikių ir aptarnavimo supratimas leis norintiems savo gyvenimą sieti su aviacija greičiau įsilieti į rinką“, – teigia BGS generalinis direktorius Gytis Gumuliauskas.
Oro uosto keleivių aptarnavimo ir Orlaivio antžeminio aptarnavimo profesijas įgyti bus galima dviejose Lietuvos švietimo įstaigose – Vilniaus technologijų ir inžinerijos mokymo centre ir Kauno technologijų mokymo centre. Specialistų ruošimas prasidės rugsėjo 1 d., o priėmimo dokumentus užpildyti galima jau dabar.
Būsimieji keleivių aptarnavimo specialistai mokysis darbo aviacijos pramonėje ypatumų, išvykstančių ir atvykstančių, ribotos judėsenos keleivių aptarnavimo, bendravimo įgūdžių.
Lėktuvų antžeminio aptarnavimo specialistai bus mokomi bagažo ir krovinių rūšiavimo, jų krovimo, kitų su orlaivio priežiūra susijusių procesų, orlaivių aptarnavimo, įrangos valdymo ir kitų įgūdžių.
Susisiekimo ministerijos nuotrauka