AB „Kelių priežiūra“: kada ir kaip prižiūrimi žvyrkeliai?

keliuŽvyrkelių būklė žiemos pabaigoje ir ankstyvą pavasarį dažnai kelia daugiau rūpesčių tiek kelininkams, tiek gyventojams. Nepaisant permainingos žiemos, šiemet nuo sausio valstybinės reikšmės žvyro dangos keliuose nuolat dirbo AB „Kelių priežiūra“. Bendrovės greideriai per tris šių metų mėnesius profiliuodami žvyrkelius jau nuvažiavo 5 tūkst. kilometrų. Mechanizmai ir šiuo metu nesustodami tęsia darbus ten, kur danga pradžiūvo ir yra optimali darbams vykdyti.

Lietuvoje valstybinės reikšmės kelius su žvyro danga prižiūri „Kelių priežiūra“. Tai daroma pagal pavedimo sutartį su Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD). Šalyje nuolat vykdomos kelių patrulinės apžiūros, kurių tikslas – nuolat fiksuoti kelio elementų ar jo dalių pažaidas tiek asfalto, tiek žvyro dangų keliuose, jas šalinti. Pagal pavojingumą ir technines galimybes keliai remontuojami skubos tvarka arba planuojami reikiami priežiūros darbai.

Kelininkų teigimu, ši žiema nėra dėkinga keliams dėl nedidelio įšalo ir nuolatinių atšilimo ciklų. Pirmiausia, įšalusios dangos sluoksnis daugelyje vietų yra gana plonas, tad sunkusis transportas jį laužo, formuojasi didelės ir gilios duobės, provėžos. „Kelių priežiūra“, suderinusi su LAKD, polaidžio laikotarpiui apriboja krovininių automobilių eismą kai kuriuose keliuose, kurių danga silpnesnė, labiau nudėvėta ir kyla pavojus, kad gali būti sulaužyta. Deja, vis dar pasitaiko atvejų, kad sunkiasvorės transporto priemonės nesilaiko apribojimų, apie tai kelininkus informuoja ir patys gyventojai.

Antra, žvyro danga didelėje kelių dalyje labai nudėvėta, suplonėjusi, daug kur nebelikę viršutinio profiliuojamo sluoksnio. Dėl šalyje lėšų kelių infrastruktūrai stygiaus vėluoja paprastasis kelių remontas, kurio metu būtų storinama žvyro danga, sutvarkomas vandens nuvedimas, atstatomi kiti kelio parametrai.

Trečia, kol įšalas galutinai nepasitraukė (ypač miškingose vietovėse arba ten, kur sunkesni molingi gruntai), nėra galimybės žvyrkelius tvarkingai sugreideriuoti, nes mechanizmai negali atlikti darbų visu dangos storiu, taip pašalindami esamus nelygumus ir atnaujindami dangą iki vienalytės konsistencijos. Be to, kai greideriuojamas tik viršutinis, vandens prisotintas dangos sluoksnis, tiesiog palyginama paviršiuje atšilusi patižusi danga, taip suteikiant ypač trumpalaikį efektą.

Ketvirtas svarbus žvyrkelių priežiūros aspektas – pralūžusių vietų taisymas užtrunka dėl tokių defektų gausos ir jau minėto lėšų stygiaus. Penkta, esant tinkamoms oro sąlygoms, pasitraukus įšalui ir pradžiūvus dangoms, žvyrkeliai bus palaipsniui sugreideriuoti.

Šiuo metu Lietuvos valstybinės reikšmės keliuose yra apie 5 800 km rajoninių kelių su žvyro danga. Žvyrkeliai reikalauja nuolatinės priežiūros, todėl atsiradę defektai šalinami, atsižvelgiant į orų sąlygas – kaip minėta, žvyrkelių neįmanoma tinkamai suprofiliuoti esant įšalusiai, per daug sausai kelio dangai arba ilgą laiką gausiai lyjant, kai danga permirkusi. Dėl šių priežasčių žvyro dangos gali būti rečiau profiliuojamos, tačiau jos yra stebimos ir darbai atliekami tik tada, kai dangų drėgnumas tampa optimalus.

Pagal šiuo metu galiojančią tvarką visų valstybinės reikšmės kelių žvyro dangos turi būti ir yra profiliuojamos, jei matuojant po 3 m skersine ir išilgine kryptimi yra atsiradusių pasikartojančių iškilimų ar įdubų (bangų), kurių aukštis ar gylis didesnis kaip 4 cm. Vykdant kelio apžiūrą, aptikus ribines reikšmes viršijantį defektą – organizuojamas profiliavimo darbas. „Kelių priežiūros“ teigimu, visi valstybinės reikšmės žvyrkeliai yra apžiūrimi nustatytu periodiškumu, tuomet vertinami ir, jei yra poreikis atlikti priežiūros darbus, organizuojami darbai.

Atsiradusios didesnės pažaidos turi būti pašalinamos esant tinkamoms oro sąlygoms ne vėliau kaip per 3 dienas. Bendros patrulinės apžiūros žvyrkeliuose vykdomos ne rečiau kaip kas 21 dieną. Gavus kritinės informacijos, pavyzdžiui, dėl didelių pažaidų žvyro dangoje, vykstama patikrinti. Jei bangos pažaidos viršija ribines reikalavimų reikšmes, organizuojami žvyro dangos profiliavimo darbai, kiti galimi sprendimai, statomi atitinkami kelio ženklai saugiam eismui užtikrinti.

Visą informaciją apie kelių būklę ir eismo sąlygas valstybinės reikšmės keliuose galima sužinoti www.eismoinfo.lt. Informacija taip pat teikiama visą parą veikiančiu Eismo informacijos centro trumpuoju tel. 1871 arba (8 5) 232 9677, kuriuo vairuotojai gali gauti ir perduoti informaciją apie eismo sąlygas.

 

LR Susisiekimo ministerijos nuotrauka

Taip pat skaitykite:

Nuorodų sąrašas

Nuorodų sąrašas

Powered by BaltiCode